27.11.2015. - 13.01.2016.

Nakit Ide Stipčić Jakšić

Ishodište nakita Ide Stipčić Jakšić ponajprije su moda i modni dizajn kojima se bavi više od tri desetljeća i unutar kojih je ostvarila brojne i zapažene kolekcije originalnih i iznimno uspješnih kreacija nadahnutih bračkim podnebljem. Istakla se kreacijama proizašlim iz mediteranske prirode – oblikovanim biljkama brnistrom, lavandom i kaduljom primijenjenim na odjeću te posebno haljinama od sitnih kamenih pločica, izvedenim vezanjem i nizanjem elemenata bračkog prirodnog naslijeđa. Tim dijelom opusa, eksperimentalnim skulpturalnim modnim rješenjima s prirodnim biljem, predstavila se i zagrebačkoj publici na retrospektivnoj izložbi u Muzeju za umjetnost i obrt 2009. godine, čime je već dala naslutiti svoje novo, premda zapravo davno i ponovno probuđeno zanimanje za oblikovanje nakita kojim je i započela svoju kreatorsku karijeru.

Nakit kojim se posljednjih godina bavi primarno je organskog karaktera s rjeđim iskoracima u geometrijski koncept; no, osnovno mu je obilježje afinitet za poludragi kamen koji je pretežno i prevladavajući materijal izrade. Rijetko, premda vrlo zanimljivo, nakit izrađuje i od autentičnog, domaćeg bračkog kalcita, ponekad u nakit ulaže autohtoni kamen poput lepoglavskog ahata, a ponekad umjesto kamena primjenjuje crveni ili plavi spužvasti koralj. Premda se ogrlice, broševi ili naušnice rijetko mogu definirati odlikama podneblja, njeni radovi odišu mediteranskim duhom, kreacije asociraju na toplinu i slobodu nošenja; nastaju izrastajući iz prirodnih oblika i temeljne strukture materijala koju autorica prepoznaje i slijedi izrađujući potom nosive skulpturalne nakitne forme.

Većinom primjenjuje razne vrste poludragog kamenja s raznih strana svijeta; rijetke, zanimljive, inspirativne i koloristički atraktivne primjerke Ida Stipčić Jakšić samostalno obrađuje, brusi i polira; upravo time ističe se u lokalnom kontekstu i na hrvatskoj sceni. Zahvaljujući mogućnosti vlastite obrade, iz materije izvlači najljepše presjeke i zanimljive motive poigravajući se potom strukturom i teksturom, stvarajući tako pojedinačno upečatljiv dojam proizašao iz akcentuiranja prirodnog elementa. No, ponekad kamen oblikuje pravilno, sasvim geometrijski, kombinirajući ga tada i s geometriziranim srebrnim okvirom. Posebno je posvećena mineralima nježnih kolorita poput opala, porcelanita, žada, citrina ili netransparentnih karneola, malahita i ružičastog rodohrozita, izrađujući od njih dojmljive, zanimljive i neuobičajene skulpturalne oblike. Poštivanjem i često doslovnim zadržavanjem prirodnog pa i nepravilnog u materijalu, isticanjem žila i inkluzija koje draguljarski pristup redovito odbacuje obilježavajući ih kao nevrijedne, autorica se pridružuje recentnim trendovima isticanja prirodnosti u kontekstu modnog oblikovanja, što se u kreiranju nakita iskazuje korištenjem prirodnih elemenata upotpunjenih diskretnim srebrnim dodatcima. Samo kadkad srebrni okovi i detalji postaju najuočljivijom komponentom, a kadkad su ravnopravna nadopuna „dominantnije“ strukture, jer autoričin rad prvenstveno je usmjeren na izvornost i ljepotu prirodnog materijala kao svog trajnog fokusa – i u nakitu i u ranije istaknutom modnom oblikovanju.

Iz modnih iskustava proizlazi još jedno obilježje nakita Ide Stipčić Jakšić – njegova nosivost u pravom smislu riječi te mogućnost kombiniranja i prilagođavanja raznim namjenama – isti element postaje okosnica broša ili ogrlice, što je česta odlika tradicionalnog, zlatarskog, draguljarskog nakita, no u njezinu primjeru nekonvencionalno, suvremeno interpretirana. Prilagodljivost namjene istog elementa česta je u njenim radovima: srednji dio ogrlice postaje narukvica, ogrlica se prilagođava i nosi tik uz vrat ili se usklađuje prema poželjnoj duljini. Unikatan, kreativan pristup nakitu osobenog izraza u konačnici se približava svojoj osnovnoj namjeni nošenja i ukrašavanja, prilagođava se autorskom viđenju proizašlom iz mediteranske inspiracije iskazane kamenom i koloritom kao svojim osnovnim postavkama.

Time se stvaralački impuls Ide Stipčić Jakšić vraća svome ishodištu – nakitu bliskom modi i modnom oblikovanju, koji je prožet ljepotom stvaranja i nošenja, slobodom kombiniranja, određen senzibilitetom za neobično, kreativno i drugačije. Obilježen je prepoznatljivim autorskim iskorakom – primjenom „dorađenog“ prirodnog oblika ili sasvim netaknutog, ponekad i teksturom neuređenog, čime nastaju neočekivane nosive male umjetničke forme, skulpturalne, maštovite i svaki put drugačije, proizašle iz podatnosti materijala, no uvijek osobene i svojstvene Idinom kreativnom senzibilitetu.

Arijana Koprčina

Izložba se otvara 27. studenog u 19 sati i ostaje otvorena do 13. siječnja 2016. godine.
Cijena ulaznice: 20 kn.
Posjetiteljima uz ulaznicu poklanjamo katalog izložbe (do isteka zaliha).

***
Preuzmite pozivnicu

Kontakt

Muzej Mimara
Rooseveltov trg 5, 10000 Zagreb

Tel: 01/4828-100
Fax: 01/4826-079
Email: mimara@mimara.hr

Društvene mreže

Otvoreno za posjetitelje

1. listopada - 30. lipnja:
utorak, srijeda, petak, subota 10 - 17 h
četvrtak 10 - 19 h
nedjelja 10 - 14 h

1. srpnja - 30. rujna:
utorak - petak 10 - 19 h
subota 10 - 17 h
nedjelja 10 - 14 h

ponedjeljkom zatvoreno